Noen kurs er forbeholdt medlemmer. Du kan logge inn ved å klikke her.

Møt meg, støtt meg. Barns psykososiale utvikling 0-6 år og fysioterapi

10
nov


Fysioterapeuter har en sentral plass i kommune- og spesialisthelsetjenesten for barn og unge. Det å arbeide med barn krever kompetanse i å utforme og igangsette tiltak i samarbeid med barn, foreldre og samarbeidspartnere. Som et bidrag til å bygge opp denne kompetansen arrangerer NFF både grunnkurs og fordypningskurs innen fagområdet.  

Kurset «Møt meg, støtt meg. Barns psykososiale utvikling og fysioterapi» vil ha fokus på fysioterapeuten i møtet med barnet, familien og barnets nære omgivelser som for eksempel barnehage. Kurset vil gi innblikk i aktuelle modeller for å forstå barns utvikling og modning, samt hvilke signaler, kapasitet og ressurser barnet i alderen 0-6 år kan vise. Regulering, samspill og tilpasning vil bli vektlagt. Fokus vil være både på barnet og på barnets miljø.   

MÅLGRUPPE: 

Fysioterapeuter som arbeider med eller har ønske om å arbeide med barn og unge. Kurset vil særlig være aktuelt for fysioterapeuter som nylig har begynt å jobbe med barn. Fysioterapeuter med videreutdanning i feltet, kurs som Newborn Behavioural Observations (NBO) eller andre kurs på området må regne med at det vil være en del stoff som er kjent fra før og som vil være overlappende med dette kurset.   

OPPTAKSKRAV: 

Norsk autorisasjon som fysioterapeut, etter endt turnustjeneste  

Gjennomført «Nettbasert introduksjonskurs i fysioterapi for barn og ungdom»   

 FORMÅL:  

Bevisstgjøring av rollen som fysioterapeut i møte med barn og familier. Kurset har til hensikt å gi fysioterapeuter som arbeider med barn kompetanse til å se, møte og støtte barnet (0-6 år) i sine omgivelser. Viktige element vil være barnets evne og kapasitet til selvregulering, tilknytning og samspill i sammenheng med ressurser og bevegelsesutvikling. Vi vil belyse hvordan fysioterapeutiske tiltak i samarbeid og samhandling med barnet og barnets miljø kan støtte opp om dette. Kurset som helhet vil bidra til å øke kompetansen hos fysioterapeuter til å forstå barnets kroppslige uttrykk, psykososiale utvikling, tidlig tegn på atypisk utvikling og tilnærming i forhold til dette.  

 LÆRINGSUTBYTTE: 

Etter gjennomført kurs skal deltagerne ha oppnådd følgende læringsutbytte.  

- Ha kunnskap om fysioterapi i arbeid med barn og foreldre. 

- Ha kjennskap til barns utvikling 0-6 år ut fra et tilknytningsteoretisk perspektiv. 

- Kunne gjøre rede for barns psykososiale utvikling og hva som driver og stimulerer utviklingen generelt, samt samspill og tilknytning spesielt. Ha kjennskap til sentrale begreper og modeller innenfor emnet og gjenkjenne typisk / atypisk utvikling.  

- Kunne gjenkjenne og beskrive barns kapasitet og ressurser, samt tegn på omsorgssvikt.   

- Ha kjennskap til hvordan man kan beskrive det som observeres. Kjenne til ulike kartleggingsverktøy for å se barnets /foreldres ressurser, blant annet NBO. 

- Kjennskap til ulike risikofaktorer samt differensial diagnoser.  

- Ha kunnskap om prematuritet, barn som har vært utsatt for rus, traumer og /eller omsorgssvikt, barn med reguleringsvansker, tilknytningsforstyrrelser og nevroutviklingsforstyrrelser. Kunne identifisere barn 0-6 år som bør følges opp eller henvises videre til andre instanser. 

- Fortolke funn fra undersøkelser for bredere forståelse for barnets uttrykk og utvikling. Kunne gi begrunnede antakelser om hva barnets signaler kan være et uttrykk for, muntlig og skriftlig. Forstå barnet i en kontekst.  

- Fysioterapitiltak  

- Rammeverket er: ICF og Familiesentrert tilnærming 

- Samhandle (førspråklig, kroppslig og verbalt) med barn 0-6 år. Samarbeide med foreldre/foresatte og samarbeidspartnere for å tilrettelegge for barnets utvikling. 

- Forebygge skjevutvikling og styrke tilknytning. 

- Se, møte og støtte barnet og foreldre/ foresatte.  

SENTRALE TEMAER: 

Individrettet kurs for å lære og tolke barnets signaler og hva som påvirker barnet. Samtidig se dette i en helhet med de omsorgspersoner som er rundt barnet.  

Forståelse for typisk / atypisk psykososiale utvikling, traumer og differensialdiagnoser. 

Fysioterapitiltak og tilrettelegging for best mulig psykososial/psykomotorisk utvikling for barn.  

Veiledning og samarbeid med foreldre/foresatte og samarbeidspartnere. 

 

KURSLEDERE: Tordis Ustad og Tonje Thon

Kursleder Tordis Ustad er Spesialist i barnefysioterapi, siden 1996, master i helsevitenskap UIB 2007, Phd NTNU 2016. Har vært kursleder for NFF i kurset "Bevegelsesutvikling nå Grunnkurs for fysioterapeuter som arbeider med barn" siden 1998. Yrkeserfaring: Har jobbet ved barneklinikken, St. Olavs Hospital siden 1998. Jobbet som barnefysioterapeut i kommune fra 1992 - 1998 og med psykisk utviklings hemmede på institusjon fra 1983 - 1991. Har for tiden 1/2 stilling som forsker ved NTNU i tillegg til 1/2 stilling ved St. Olavs. Har vært / er timelærer ved masterutdanningen UiT og OsloMet og har vært sensor ved OsloMet.

Kursleder Tonje Thon 
er spesialist i barnefysioterapi, siden 2014, master i Klinisk nevrologisk fysioterapi med fordypning barn ved Universitetet i Tromsø 2010-12. Videreutdanning i Samspill og tilknytning mellom barn og nære omsorgspersoner ved Universitetet i Sør-Øst Norge 2020-21. Styremedlem i Faggruppen for Barne- og ungdomsfysioterapi i NFF siden 2009. Yrkeserfaring: utdannet i 2006 i Oslo, har siden det jobbet med barn kommunehelsetjenenesten i Porsgrunn som fast ansatt med barn 0-18 år og med driftstilskudd rettet mot barn og unge 0-6 år.  

Kurset er utviklet i samarbeid med Faggruppen for Barne- og ungdomsfysioterapi

KURSAVGIFT:
Medlem: 5490,-
Ikke medlem: 6650,-
NUF- medlem: 4390,-

Avmeldingsgebyr:

400,- fra påmelding til påmeldingsfristen
800,- etter påmeldingsfristen
Kursavgiften må betales i sin helhet dersom avmelding skjer innom 14 dager før kursstart.


Se "Vilkår for kursdeltakelse" for mer informasjon.

Med forbehold om prisendringer. 

Tidspunkt: Del 1: 10-11. november 2025. Del 2: 19. november
Sted: Del 1: Oslo, Oslo Militære Samfund og Del 2: Digitalt på Microsoft Teams.
Antall timer: 21
Påmeldingsfrist: 1. september 2025 

Kontakt oss på "Min side" under meldinger.

Velkommen til kurs!

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Kursavgiften inkluderer undervisningen, lunsj og tilgang til kursmateriell. 
Kursavgiften for fysioterapeuter er subsidiert med midler fra Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter. 
Nyutdannede fysioterapeuter som er medlem av NFF, får 20% rabatt på kurs avholdt i regi av NFF. Du regnes som nyutdannet tom. 5 år etter autorisasjon. 
Alle fysioterapeuter med norsk autorisasjon har mulighet til å søke om reisestipend fra Fysiofondet ved deltakelse på NFFs kurs og annen etter- og videreutdanningsvirksomhet. Les mer her. 

Kursinfo
Kurssted:
Sted:
Oslo/Microsoft Teams
Arrangør:
Norsk Fysioterapeutforbund
Dato:
Fra:10.11.2025 kl.0900
Til:19.11.2025 kl.1600
Kurstittel:
Møt meg, støtt meg. Barns psykososiale utvikling 0-6 år og fysioterapi
Søknadsfrist:
01.09.2025
Antall ledige plasser:
21
Kursavgift:
NFF-medlem 5490,00
Ikke medlem 6650,00
NUF medlem 4390,00