Fysioterapeuter har en sentral plass i kommune- og spesialisthelsetjenesten for barn og ungdom. Arbeidet som barnefysioterapeut krever en kompetanse som sikrer en profesjonell utøvelse overfor både barna, foreldre og andre aktører. Som ledd i å bidra til å bygge opp denne kompetansen arrangerer NFF to grunnleggende kurs innen fagområdet:
1. Nettbasert introduksjonskurs for fysioterapeuter som arbeider med barn og ungdom,
2. Grunnkurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom 0-18 år.
Etter den første uken skal deltagerne gjennomføre to AIMS-tester eller to ABC-tester, og to observasjoner av barn. 1 av hver sendes til kurslederne for godkjenning og for å få skriftlig tilbakemelding. Oppgaveinnlevering er obligatorisk og gir uttelling i 14 timer.
"Grunnkurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom 0-18 år" vil gi grunnleggende kunnskap og ferdigheter som er nødvendig for å arbeide som fysioterapeut med ansvar for barn og ungdom 0-18 år.
Dette kurset er sammenslåing av kursene "Grunnkurs for fysioterapeuter i arbeid med barn 0-6 år" og "Grunnkurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom 6–18 år".
MÅLGRUPPE:
Fysioterapeuter som jobber - eller ønsker å jobbe med barn.
OPPTAKSKRAV:
Norsk autorisasjon som fysioterapeut etter endt turnustjeneste.
Gjennomført "Nettbasert introduksjonskurs for fysioterapeuter i arbeid med barn og ungdom".
LÆRINGSUTBYTTE:
- Redegjøre for det spesielle med å arbeide med barn med hensyn til at de er i vekst og utvikling.
 
- Gjøre rede for barns utvikling og hva som driver og stimulerer utviklingen generelt, og bevegelsesutviklingen spesielt.
 
- Utføre selvstendig, systematisk klinisk observasjon og beskrive barns bevegelsesutvikling med hensyn til aktivitet og bevegelseskvalitet.
 
- Vurdere barns bevegelser og funksjon i henhold til WHOs internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF).
 
- Fortolke funn fra observasjoner og undersøkelser for deretter å konkludere med hensyn til om utviklingen er innenfor/utenfor normalvariasjonen og kunne gi begrunnede antakelser om hva en eventuelt forsinket utvikling
 
- kan ha sammenheng med, muntlig og skriftlig.
 
- Anvende to kartleggingsverktøy (ett for barn 0-18 og ett for 4-16 år) og ha oversikt over andre tilgjengelige tester/kartleggingsverktøy som kan være aktuelle.
 
- Diskutere resultatene av standardiserte aldersadekvate tester og kartleggingsverktøy.
 
- Identifisere barn 0-18 år som er i risiko for en forsinket utvikling og eller helsemessige plager.
 
- Benytte utgangsstillinger og posisjoner og tilrettelegge miljøet på måter som fremmer og støtter barnets bevegelsesutvikling og muligheter.
 
- Redegjøre for å vurdere sammenhenger mellom hverdagslige utfordringer i barnas liv og det kroppslige uttrykk og bidra til at barn/ungdom får innsikt i disse sammenhengene.
 
- Samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere, helse og omsorgtjenester i både 1., 2. og 3. linjetjenesten (for eksempel Barnas hus, helsestasjon etc.) for barn og ungdom 6-18 og kunne arbeide tverrfaglig med aktuelle aktører.
 
- Kommunisere (førspråklig, kroppslig og verbal kommunikasjon) og samhandle med barn 0-18 år og samarbeide med foreldre for å tilrettelegge for en hensiktsmessig utvikling
 
KURSLEDERE: Tordis Ustad og Marjon van Weele
Kursleder Tordis Ustad er spesialist i barnefysioterapi, siden 1996, master i helsevitenskap UIB 2007, Phd NTNU 2016. Har vært kursleder for NFF i kurset "Bevegelsesutvikling nå Grunnkurs for fysioterapeuter som arbeider med barn" siden 1998. Yrkeserfaring: Har jobbet ved barneklinikken, St. Olavs Hospital siden 1998. Jobbet som barnefysioterapeut i kommune fra 1992 - 1998 og med psykisk utviklings hemmede på institusjon fra 1983 - 1991. Har for tiden 1/2 stilling som forsker ved NTNU i tillegg til 1/2 stilling ved St. Olavs. Har vært / er timelærer ved masterutdanningen UiT og OsloMet og har vært sensor ved Oslo  
Kursleder Marjon Van Weele er utdannet fysioterapeut, og har en master i klinisk fysioterapi med fordypning i fysioterapi ved hjerte og lungelidelser. Hun jobber til daglig som barnefysioterapeut i Arendal kommune og har jobbet med barn i 15 år.
Kurset er utviklet i samarbeid med Faggruppen NFFs Faggruppe for Barne og ungdomsfysioterapi.
KURSAVGIFT:
NUF-medlem: 13 460,-
Medlem: 16 820,-
Ikke medlem: 20 590,-
Avmeldingsgebyr:
NOK 400,- fra påmelding til påmeldingsfristen
NOK 800,- etter påmeldingsfristen
Kursavgiften må betales i sin helhet dersom avmelding skjer innom 14 dager før kursstart.
Se "Vilkår for kursdeltakelse" for mer informasjon.
Med forbehold om prisendringer.
Tidspunkt: 2-6. februar og del 2: 4-8. mai 2026
Sted: Trondheim, Quality Hotel Augustin
Antall timer totalt: 90 (76 timer + oppgave 14 timer)
Påmeldingsfrist: 23. november 2026.
Kontakt oss på "Min side" under meldinger.
Velkommen til kurs!
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kursavgiften inkluderer undervisningen, lunsj og tilgang til kursmateriell. 
Kursavgiften for fysioterapeuter er subsidiert med midler fra Fond til etter- og videreutdanning av fysioterapeuter. 
Nyutdannede fysioterapeuter som er medlem av NFF, får 20% rabatt på kurs avholdt i regi av NFF. Du regnes som nyutdannet tom. 5 år etter autorisasjon. 
Alle fysioterapeuter med norsk autorisasjon har mulighet til å søke om reisestipend fra Fysiofondet ved deltakelse på NFFs kurs og annen etter- og videreutdanningsvirksomhet. Les mer her.